Het Eindhovense familiebedrijf VDL Groep werkt aan de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens. Het gaat vooral om voertuigen voor in de stad, zei projectleider Menno Kleingeld maandag.

De trucks krijgen een actieradius van ongeveer 100 kilometer en zijn daarmee vooral geschikt voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Klanten zijn er nog niet, maar er wordt wel gesproken met mogelijke afnemers. Rond de jaarwisseling moet het eerste prototype klaar zijn.

Het is de bedoeling dat de eerste vrachtwagen eind volgend jaar gaat rijden. Dit zal een 37-tons vrachtwagen zijn, daarna staan kleinere 18-tons trucks en bestelwagens op de rol. VDL Groep zegt rond de jaarwisseling het eerste prototype te verwachten. Voor het ontwerp van de trucks wordt gebruikgemaakt van cabines en chassis van DAF.

Anticiperen op strengere regels

VDL heeft grote verwachtingen van elektrische vrachtwagens en anticipeert op strengere regelgeving. In 2025 moeten bijvoorbeeld alle stadsbussen emissievrij rijden. VDL verwacht op termijn een zelfde regelgeving voor trucks. Volgens projectleider Menno Kleingeld is een groot deel van de ontwikkeling uit het bussensegment ook bruikbaar voor vrachtwagens. VDL is nog in gesprek met mogelijke afnemers.

Autofabrikant Tesla liet vorige week ook weten dat het elektrische vrachtwagens wil gaan produceren. Tesla-eigenaar Elon Musk zei de stap naar elektrische vrachtwagens logisch te vinden in zijn missie om minder vervuilende voertuigen te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl